X
Als u op “Akkoord” klikt, dan gebruiken wij cookies en soortgelijke technieken om inzicht te krijgen in uw surfgedrag op onze website en interactie met onze kanalen. Op basis hiervan kunnen wij u een persoonlijke ervaring bieden en de gebruikservaring verbeteren. Hier vindt u meer info over onze cookies, doeleinden, het delen van gegevens met derde partijen en bewaartermijnen.
Akkoord

Machtiging aanvragen

Voor sommige behandelingen, geneesmiddelen of hulpmiddelen heeft u vooraf een machtiging (toestemming) van ons nodig. Alleen dan krijgt u de kosten vergoed.

Zo werkt het aanvragen van een machtiging

  1. Machtiging aanvragen

    Om een vergoeding te krijgen voor sommige zorg heeft u een machtiging nodig.

  2. Wij beoordelen uw aanvraag

    Vraagt u zelf een machtiging aan? Dan ontvangt u de uitkomst binnen 10 werkdagen per brief. Hierin staat ook wat u vergoed krijgt.

  3. Machtiging gekregen. En nu?

    Dan kunt u een afspraak maken met uw zorgverlener voor uw zorg of hulpmiddel.

  4. Afwijzing gekregen. En nu?

    Dit betekent dat u geen vergoeding krijgt. Bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u een heroverweging aanvragen.

Veelgestelde vragen over machtigingen

  • Wanneer moet ik een machtiging aanvragen?

    Ga naar de vergoedingenpagina van uw behandeling of hulpmiddel. Daar staat duidelijk of u een machtiging nodig heeft voor deze zorg. Als hier niets over vermeld staat, hoeft u geen machtiging aan te vragen.

  • Moet ik vooraf of achteraf een machtiging aanvragen?

    U kunt het beste vooraf een machtiging aanvragen. Dan weet u nog vóórdat u kosten maakt of u die kosten vergoed krijgt.

  • Ik heb een afwijzing gekregen, maar ik ben het er niet mee eens. Wat kan ik nu doen?

    U kunt altijd een verzoek om heroverweging aanvragen. Dan bekijken we uw aanvraag opnieuw.

    Het liefst ontvangen we dan van u of uw zorgverlener extra informatie die aangeeft waarom u wel een vergoeding zou moeten krijgen. Anders bekijken we uw aanvraag met dezelfde informatie die we al hadden. En zal de uitkomst waarschijnlijk hetzelfde zijn.

  • Volgens mijn zorgverlener kan ik geen machtiging krijgen voor mijn behandeling. Kan ik dan zelf een machtiging aanvragen?

    Dat kan, maar de kans is erg groot dat u inderdaad geen machtiging krijgt. Uw zorgverlener weet wanneer u een behandeling vergoed krijgt. Hiervoor zijn landelijke richtlijnen opgesteld.

  • Wie vraagt de machtiging voor mijn behandeling aan?

    Dit verschilt per zorgsoort en per zorgverlener. Overleg met uw zorgverlener wie de machtiging aanvraagt.

    Heeft u plastische chirurgie of revalidatiezorg nodig? Dan vraagt uw zorgverlener uw machtiging altijd aan.

  • Mijn machtigingsaanvraag is goedgekeurd. En nu?

    U kunt nu een afspraak inplannen bij uw zorgverlener om uw behandeling te starten. Heeft u een aanvraag ingediend voor geneesmiddelen of hulpmiddelen? Dan kunt u direct met uw toestemmingsbrief naar uw leverancier.

  • Ik wil iemand anders machtigen om mijn zorgzaken te regelen. Hoe doe ik dat?

    Dit is een ander soort machtiging. Dat regelt u met het machtigingsformulier naastenverstrekking.