X
Als u op “Akkoord” klikt, dan gebruiken wij cookies en soortgelijke technieken om inzicht te krijgen in uw surfgedrag op onze website en interactie met onze kanalen. Op basis hiervan kunnen wij u een persoonlijke ervaring bieden en de gebruikservaring verbeteren. Hier vindt u meer info over onze cookies, doeleinden, het delen van gegevens met derde partijen en bewaartermijnen.
Akkoord

Zorgkostenfactuur

Een zorgkostenfactuur ontvangt u als u geld van ons krijgt of als u een bedrag aan ons moet betalen. Deze kosten hebben altijd te maken met een bezoek aan een zorgverlener. Het kan zijn dat de informatie op de zorgkostenfactuur vragen bij u oproept. Misschien vindt u de informatie onduidelijk? Of herkent u de kosten niet? Wij helpen u graag.

Er is meer informatie beschikbaar in Mijn Zorgzaam

  • Al uw zorgkostenfacturen bij elkaar
  • Een compleet overzicht van uw verbruikte zorg
  • De huidige stand van uw eigen risico

Hoe kan het dat ik moet betalen?

Het kan dat u geld moet betalen. En soms helaas ook meer dan verwacht. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals het betalen van eigen risico of een eigen bijdrage. We hebben de belangrijkste redenen voor u op een rij gezet.

Ik ben het niet eens met de zorgkostenfactuur

Bent u het niet eens met de reden waarom u kosten moet betalen? Of ziet u iets vreemds in uw gemaakte zorgkosten? Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet heeft gehad? We zoeken het graag samen uit.

Ik kan de rekening niet betalen

Bent u verrast door de zorgkostenfactuur? Of is uw financiële situatie op dit moment wat onzeker? Als u moeite heeft met betalen, is dat erg vervelend. Wij nemen die onzekerheid graag voor u weg. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt.

Ik herken de zorgkosten niet

Misschien is de omschrijving van de zorgkosten onduidelijk voor u. Of herkent u een zorgverlener niet. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alle informatie over de behandeling vermelden. In Mijn Zorgzaam en in de Zorgzaam Zorg app vindt u deze informatie wel.

De zorgkosten van uw medeverzekerde inzien?

De hoofdverzekerde mag niet alle gegevens van het zorgverbruik van een medeverzekerde bekijken. Voor het ontcijferen van een zorgkostenfactuur kan dat soms lastig zijn. Vanaf 12 jaar kan de medeverzekerde hiervoor zelf inloggen in de Zorgzaam Zorg app of Mijn Zorgzaam.

Wilt u deze details toch inzien? Dan kan uw medeverzekerde u hiervoor machtigen in Mijn Zorgzaam onder ‘Machtigen’.

Veelgestelde vragen over de zorgkostenfactuur

  • Waarom heb ik een zorgkostenfactuur ontvangen?

    U ontvangt een zorgkostenfactuur van ons omdat u zorgkosten heeft gemaakt. Het kan zijn dat u geld van ons krijgt, of dat u een bedrag moet betalen. Bekijk uw zorgkostenfactuur in Mijn Zorgzaam of in de Zorgzaam Zorg app onder het kopje ‘facturen’.

  • Ik mis informatie op de zorgkostenfactuur. Hoe kan dat?

    Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van uw zorgnota kunt u bekijken in Mijn Zorgzaam onder het kopje ‘verbruikte zorg’.

    Gebruikt u de Zorgzaam Zorg app? Log dan in en ga op het startscherm naar 'Declaratieoverzicht'. Kies nu 'Verbruikte zorg'.

  • Waarom is mijn declaratie afgewezen?

    Wat vervelend dat uw declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vindt u de redenen die het vaakst voorkomen:  

    • Uw declaratie is niet juist of onvolledig ingevuld
    • Uw verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor uw zorgkosten
    • U heeft nog een openstaand eigen risico
    • U betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage
    • U heeft nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg
    • De zorgverlener die u heeft behandeld, heeft geen contract bij Zorgzaam
  • Kan mijn afgewezen declaratie alsnog vergoed worden?

    Het kan zijn dat we uw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval? Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor u kunnen aanmaken. We beoordelen uw declaratie dan opnieuw.

    Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op uw rekening.

  • Waarom krijg ik nu nog een factuur voor eigen risico van vorig jaar?

    Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of u nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we u een factuur.

  • Waarom staan er meerdere zorgverleners op mijn factuur?

    We versturen zorgkostenfacturen op vaste momenten. Daarop kunnen nota's staan van meerdere zorgverleners. We vinden het zonde om voor iedere behandeling een nieuwe factuur te versturen. Ook kunnen we op deze manier verschillende bedragen met elkaar verrekenen.

  • Kan ik een kopie van de zorgkostenfactuur per post ontvangen?

    Ontvangt u onze post digitaal? Dan kunt u de kopie van de zorgkostenfactuur zelf opzoeken. U vindt uw zorgkostenfactuur dan in Mijn Zorgzaam en in de Zorgzaam app.

    Wilt u de kopie toch per post ontvangen? Bel dan naar 072-527 76 77 om uw kopie op te vragen. Binnen 5 tot 7 dagen heeft u de kopie van de zorgkostenfactuur in huis.

Hebt u de Zorgzaam Zorg app al geïnstalleerd?

  • Supersnel declareren met een foto
  • Bekijk hoeveel u nog vergoed krijgt
  • Rekeningen meteen betalen met iDEAL