X
Als u op “Akkoord” klikt, dan gebruiken wij cookies en soortgelijke technieken om inzicht te krijgen in uw surfgedrag op onze website en interactie met onze kanalen. Op basis hiervan kunnen wij u een persoonlijke ervaring bieden en de gebruikservaring verbeteren. Hier vindt u meer info over onze cookies, doeleinden, het delen van gegevens met derde partijen en bewaartermijnen.
Akkoord

Declaratie indienen

Heeft u een factuur die u bij ons wilt declareren? Dat kan eenvoudig en veilig online via Mijn Zorgzaam of de Zorgzaam Zorg app. U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening.

Log in en declareer via Mijn Zorgzaam

Volg de status van uw declaratie

U kunt de status van uw declaraties zelf online volgen in Mijn Zorgzaam onder het kopje 'Verbruikte zorg'. Of in de Zorgzaam Zorg app onder 'Declaratieoverzicht'.

Declareren voor iemand die niet op de polis staat

Helpt u een verzekerde die niet op uw polis staat met declareren? U kunt de factuur per post declareren.

PGB declareren

Heeft u een persoonsgebonden budget (PGB) voor verpleging en/of verzorging? Dan kunt u de gemaakte kosten achteraf declareren.

Waar moet mijn declaratie aan voldoen?

Wij kunnen uw declaratie alleen verwerken als de volgende informatie op de nota staat:

  • naam, adres en geboortedatum van verzekerde
  • soort behandeling (inclusief prestatiecode)
  • het bedrag per behandeling
  • de datum van de behandeling
  • naam en adres van de zorgverlener en praktijk
  • uniek factuurnummer
  • factuurdatum

Per post declareren

Declareert u liever via de post? U ontvangt het bedrag dat wij vergoeden binnen 10 werkdagen op uw rekening. Het postadres is:

Zorgzaam
Postbus 25030
5600 RS Eindhoven

Bij facturen van Nederlandse zorgverleners hoeft u geen declaratieformulier meer mee te sturen. De originele factuur is voldoende. Controleer wel of alle noodzakelijke informatie op de factuur zelf staat (zie het informatieblok hierboven).

Wilt u vervoerskosten of zorgkosten in het buitenland declareren? Vul dan wel het declaratieformulier in en voeg uw originele factuur toe.

Veelgestelde vragen over declareren

  • Hoe dien ik een declaratie in?

    In de Zorgzaam Zorg app gaat dit het snelste. Maak een foto van de factuur of upload een pdf.

    Gebruikt u liever een computer of laptop? Log dan in met uw DigiD en declareer via Mijn Zorgzaam.

    Declareren per post kan uiteraard ook. Het uitbetalen duurt dan wel wat langer.

  • Tot wanneer kan ik een declaratie indienen?

    Haasten is niet nodig: u kunt facturen tot 3 jaar na het begin van de behandeling indienen.

  • Mijn factuur is geschreven in een andere taal. Kan ik deze gewoon declareren?

    Wij accepteren alleen facturen die zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans. Wij kunnen u vragen om een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten moet u zelf betalen.

    Bekijk hoe u een buitenlandse nota declareert. Dan komt het zeker goed.

  • Wat is de status van mijn declaratie?

    Heeft u uw declaratie via de Zorgzaam Zorg app of Mijn Zorgzaam ingediend? Dan krijgt u binnen 4 werkdagen bericht van ons. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. U ontvangt altijd een bericht.

  • Wanneer ontvang ik mijn geld?

    Heeft u uw declaratie via de Zorgzaam Zorg app of Mijn Zorgzaam ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen.

  • Ik heb een ongeluk gehad en hierdoor medische kosten gemaakt. Kan ik deze kosten verhalen op de tegenpartij?

    Heeft u een ongeluk gehad? Of bent u slachtoffer van mishandeling of een medische fout? Dan heeft u mogelijk schade geleden. Heel vervelend, zeker als het niet uw eigen schuld is. Wij proberen de schade te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij. Hierdoor krijgt u mogelijk (een deel) van uw eigen risico terug. Lees meer over het verhalen van schade.

  • Wat kan ik doen als ik denk dat een declaratie niet klopt?

    Ziet u iets vreemds in uw zorgkosten in Mijn Zorgzaam? Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet heeft gehad? Laat het ons weten. Dan zoeken we het graag samen met u uit.

    Bij onjuiste declaraties is in de meeste gevallen sprake van fouten. Als toch blijkt dat een zorgverlener met opzet te veel heeft gedeclareerd, dan doen wij daarvan altijd aangifte. Bekijk voor meer informatie ons fraudebeleid. Zo zorgen we samen voor goede en betaalbare zorg.

Machtiging vervoer

Wilt u uw reiskosten voor zittend ziekenvervoer declareren? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig.

Buitenlandse nota

Heeft u zorgkosten in het buitenland gemaakt? Vaak hebben we dan extra informatie nodig.