Betaalwijze aanpassen
Bij Zorgzaam bepaalt u zelf op welke manier u uw premie- en zorgkostenfacturen betaalt. Uw voorkeuren past u eenvoudig aan in Mijn Zorgzaam.
Heb je met meerdere personen één polis?
Handig om te weten: alleen de hoofdverzekerde kan de manier van betalen aanpassen. Dit geldt voor de wijze van betalen en voor het rekeningnummer waarmee je betaalt.
Pas uw betaalwijze aan
3 manieren om te betalen
-
Betaalt u via automatische incasso? Dan schrijven wij de volgende zaken automatisch af van uw rekening:
- Zorgpremie (deze innen wij altijd vooraf)
- Eigen risico
- Eigen bijdrage
- Onterecht uitbetaalde vergoedingen
- Termijn(en) van een betalingsregeling
Voordelen van betalen via automatische incasso
- Alles gaat automatisch. U heeft geen omkijken naar uw betalingen.
- U voorkomt dat u te laat betaalt.
Goed om te weten: u kunt binnen 8 weken na de afschrijving de incasso door uw bank ongedaan laten maken.
Zorgkosten boven € 385 via acceptgiro of iDEAL
Voor het eigen risico, eigen bijdrage en onterecht uitbetaalde vergoedingen schrijven wij maximaal € 385 automatisch per keer af. Is het bedrag hoger dan € 385? Dan ontvangt u van ons een factuur met een acceptgiro. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden. Als u uw post digitaal ontvangt, dan krijgt u een e-mail met een iDEAL-betaallink. De factuur vindt u ook terug in Mijn Zorgzaam, of u kunt betalen via de Zorgzaam Zorg app.
-
Heeft u gekozen voor digitale post? Dan ontvangt u een betaalverzoek per e-mail van ons. Uw factuur kunt u meteen vanuit de e-mail betalen via de iDEAL-betaallink. Of u kunt betalen in Mijn Zorgzaam of in de Zorgzaam app.
Voordelen van betalen via iDEAL
- U betaalt uw factuur eenvoudig en veilig in slechts een paar klikken.
- U ontvangt een geheugensteuntje van ons als de uiterste betaaldatum bijna is verlopen.
- Betalen via iDEAL is gratis.
Zelf het bedrag overmaken: gebruik het betalingskenmerk
Maakt u het bedrag op uw eigen manier over? Vul dan altijd het 16-cijferige betalingskenmerk in. Zo weten wij welke factuur u betaalt. Het betalingskenmerk staat op de factuur in Mijn Zorgzaam. Ontvangen wij een betaling van u zonder betalingskenmerk? Dan verwerken wij met deze betaling het oudste openstaande bedrag.
-
Wilt u uw rekeningen per post ontvangen en handmatig betalen? U ontvangt dan een betaalverzoek per post.
Let op!
- Betalen per acceptgiro is niet meer mogelijk.
- U betaalt voor papieren post € 1,25 per maand. Post per e-mail is gratis.
Gebruik altijd het betalingskenmerk
Vul altijd het 16-cijferige betalingskenmerk in bij betalingen via het betaalverzoek per post. Zo weten wij welke factuur u betaalt. Het betalingskenmerk staat op het betaalverzoek. Als wij een betaling van u ontvangen zonder betalingskenmerk, dan verwerken wij deze met het oudste openstaande bedrag.
Bekijk uw betaalwijze
Om te zien hoe u uw rekeningen op dit moment betaalt en welk rekeningnummer bij ons bekend is, logt u in op Mijn Zorgzaam.
Betaalwijze aanpassen per brief
Maakt u geen gebruik van Mijn Zorgzaam? Vanwege uw privacy is het niet mogelijk om uw betaalvoorkeur telefonisch aan te passen. U kunt wel een brief opstellen met:
- Uw persoonlijke gegevens
- Uw klantnummer
- Uw rekeningnummer
- Uw keuze: maand- of jaarbetaling via automatische incasso
- Uw handtekening
- Datum en plaats van ondertekening
Deze kunt u vervolgens uploaden via onze website. Kies bij Soort bijlage voor 'Wijzigen betaalvoorkeur’.
Versturen per post
Als u liever uw nieuwe betaalvoorkeur per post aan ons door wilt geven, stuur uw brief dan naar:
Zorgzaam
Postbus 25030
5600 AK Eindhoven
Rekeningnummer wijzigen
Als u een nieuw rekeningnummer heeft, dan is het belangrijk dat u dat zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Ook dit doet u gemakkelijk zelf via Mijn Zorgzaam.