Vragen over zorgkosten

In de Zorgzaam app en in Mijn Zorgzaam kunt u onder meer declaraties van uw zorgverlener inzien en bekijken hoeveel eigen risico u nog hebt. Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over zorgkosten.

  • Dat ligt eraan of u voor je behandeling een nieuwe Diagnose Behandel Combinatie (DBC) start.

    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Een DBC eindigt als uw behandeling klaar is of na maximaal 120 dagen. Gaat uwbehandeling na deze periode nog verder? Dan start er een vervolg-DBC.

    Bent u dit jaar begonnen met een behandeling? En loopt de DBC volgend jaar door? Dan betaalt u alleen dit jaar je eigen risico. Start er volgend jaar een nieuwe DBC voor dezelfde behandeling? Dan betaalt u voor de vervolg-DBC opnieuw uw eigen risico. U kunt bij uw zorgverlener navragen wanneer een vervolg-DBC wordt gestart.

  • Ja, dat kan als u een budget voor beweegzorg, tandzorg of orthodontie hebt. U kunt in de IZA app en in Mijn IZA onder 'Vergoedingen' de status van uw budget bekijken. En dus zien hoeveel u nog vergoed krijgt dit jaar.

    Bekijk uw zorgkosten

  • Ja, in de IZA app en in Mijn IZA ziet u onder 'Zorgverbruik' een overzicht van alle zorgnota's die u en uw zorgverleners hebben ingediend. U ziet ook per zorgnota hoe deze verwerkt is.
  • U kunt in in de IZA app en in Mijn IZA bekijken welke zorg u hebt gedeclareerd. U ziet ook welke kosten zorgverleners direct bij Zorgzaam hebben gedeclareerd. Dat is dus bijvoorbeeld de rekening van het ziekenhuis, die u niet thuisgestuurd krijgt. 

    Bekijk uw zorgkosten

  • Ja, in de IZA app en in Mijn IZA ziet u precies hoeveel eigen risico u nog over hebt dit jaar.

    Bekijk uw eigen risico

  • Dit heeft meestal te maken met de inschrijftarieven. Dit zijn een soort abonnementskosten. Bijna iedere Nederlander staat ingeschreven bij een huisarts. Hiervoor brengt een huisarts een vast bedrag per kwartaal in rekening. Dit is een bedrag tussen de € 15 en € 30, afhankelijk van uw leeftijd en waar u woont. Wij vergoeden deze kosten. U betaalt hierover ook geen eigen risico. In de IZA app en in Mijn IZA ziet u precies hoeveel uw huisarts hiervoor berekent.

    Uw huisarts ontvangt deze vergoeding voor zijn beschikbaarheid. Het maakt hiervoor niet uit of u wel of niet bij uw huisarts op bezoek gaat.

    Lees meer over huisartsrekeningen

  • Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een DBC (Diagnose Behandel Combinatie). Het ziekenhuis stuurt een rekening voor het pakketje zorg (de DBC), en niet apart voor alleen het bezoek.

  • Voor de factuur van het eigen risico kijken wij naar het kalenderjaar waarin uw behandeling is gestart. Als uw behandeling start in 2023, dan geldt voor deze behandeling uw eigen risico van 2023. Als de behandeling eindigt in 2024, ontvangt u soms pas in 2024 de factuur voor het eigen risico van deze behandeling.
  • Ziet u iets vreemds in uw zorgkosten in de IZA app of in Mijn IZA? Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet hebt gehad? Laat het ons weten. Dan zoeken we het graag samen met u uit. Zo zorgen we samen voor goede en betaalbare zorg.
  • In de IZA app en in Mijn IZA kunt u zien welke zorgkosten er voor en door u gedeclareerd zijn. Helaas is die informatie op dit moment nog niet altijd even goed begrijpelijk. Zo ziet u bijvoorbeeld niet precies welke behandelingen het ziekenhuis in rekening brengt. Maar zorgverzekeraars en ziekenhuizen werken er momenteel samen hard aan om dit ook voor u beter inzichtelijk te maken.
  • Bij onjuiste declaraties is in de meeste gevallen sprake van fouten, niet van fraude. Er zijn de afgelopen jaren veel dingen veranderd in de declaratiesystemen, en dus is het begrijpelijk als mensen fouten maken. Als toch blijkt dat een zorgverlener met opzet te veel heeft gedeclareerd (en er dus wél sprake is van fraude), dan doet IZA daarvan altijd aangifte. Daarnaast sluiten wij geen contract meer met de betreffende zorgverlener, en wij waarschuwen de andere zorgverzekeraars. Dit gebeurt enkele tientallen keren per jaar.

    Lees meer over ons fraudebeleid